Wat zijn cleanfluencers?

Een nieuwe categorie influencers is de laatste jaren ontstaan: cleanfluences, oftewel schoonmaak-influencers. Mensen, voornamelijk vrouwen, die blogs schrijven of video’s maken over poetsen, boenen, reinigen, opruimen en al het andere wat met schoonmaken te maken heeft. Het genre filmpjes over boenen is enorm populair. Denk maar aan de serie “Tidying Up with Marie Kondo”, een grote netflixhit van paar jaar geleden. Het geheim achter de populariteit? Mensen houden van nature toch wel van orde en structuur. Ook ziet schoonmaken er bijna leuk uit in een filmpje, waardoor mensen onbewust geïnspireerd raken om het zelf te doen! In Groot-Brittannië en Canada hebben de schoonmaak-influencers al een enorme achterban, maar ook in Nederland begint het toe te nemen. Grote namen in de wereld van schoonmaakinfluencers in Nederland zoals Zamarra, Diet Groothuis, Schoonmaken met Marja beginnen steeds meer volgers te krijgen! 

Schoonmaken, het is een lekker schurend onderwerp. Iedereen krijgt weleens met schoonmaken te maken, maar er zijn weinig die er werkelijk plezier aan beleven (behalve de cleanfluencers dan, ofcourse). Sterker nog: bijna niemand onder de 50 jaar heeft nog écht leren schoonmaken. De meeste mensen doen dus eigenlijk maar wat, betreft schoonmaken dan. Daarom is het extra leuk dat we stiekem kunnen meekijken bij schoonmakers die er wel verstand van hebben. Maar je hebt gelukkig geen verplichting om het net zo schoon te houden. ‘Gezellige’ viezigheid is eigenlijk niet zo’n probleem, zolang er wel rekening wordt gehouden met gezondheidsoverwegingen. Schoonmaken levert echter wel voordelen op, zo kan een hygiënisch, opgeruimd en geventileerd huishouden bijdragen aan je gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Maar een obsessie met een ‘perfect’ schoon huis waar geen kruimel, stofje of bacterie te vinden is, is weer niet zo gezond. Bij schoonmaken komt meer kijken dan je denkt, er is speelt ook een stukje controle-over-het-leven mee bij het opruimen. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Californië geeft schoonmaken en opruimen namelijk een gevoel van controle over je omgeving. Er wordt zelfs gespeelt met het idee dat er een link tussen schoonmaken en de mentale gezondheid. Een mooi en schoon huis kan iets zeggen over je ‘state of mind’. Om er wel gelijk bij toe te voegen dat iedereen anders functioneert en dat een vies of schoon huis niet gelijk iets betekent. 

Opvallend is dat cleanfluencers, organizers en opruimcoaches van nu ook allemaal toevallig vrouwen zijn. Schoonmaken is al eeuwenlang het terrein geweest van de vrouwen, maar met de opkomst van het feminisme kwam daar verandering in. Vergis je niet, de vrouwelijke schoonmaak professionals in het buitenland verdienen goud geld met het produceren van vlogs voor mensen die behoefte hebben aan een georganiseerd en opgeruimd leven. Misschien is deze financiële stimulatie genoeg voor mannen om ook cleanfluencers te gaan worden? Schoonmaken is immers voor iedereen. Want ondanks de historische achterstand zijn mannen vaak uitstekende poetsers. Mannen zijn in het algemeen grondig en efficiënt in schoonmaken!