Kortere vluchten in Frankrijk verboden

Om de klimaatdoelen te halen heeft Frankrijk een wet ingevoerd dat binnenlandse vluchten verbiedt die naar bestemmingen vliegen die binnen 2,5 uur bereikbaar zijn met de trein. De luchtvaart is namelijk een van de meest klimaatvervuildende manier van transport, waarbij het opstijgen en landen van een vliegtuig het meest milieuvervuilend is. De luchtvaart draagt op verschillende manieren bij aan de klimaatverandering: CO2-uitstoot, stikstofuitstoot, wolkvorming en condensstrepen. Frankrijk wil in 2030 de CO2-uitstoot met 40% verminderd hebben ten opzichte van 1990. Door de nieuwe wet behoren vluchten van Parijs naar Bordeaux of Lyon tot de verleden tijd. De effectiviteit van de wet wordt echter in twijfel getrokken, aangezien de meeste milieuvervuilende vluchten net buiten de wet vallen. 

Het idee kwam van Convention Citoyenne pour le Climat, een groep willekeurige Fransen die aangewezen zijn door president Macron. De burgers buigen zich om over problemen rondom het behalen van de klimaatdoelstellingen. Het eerste plan was om vluchten met afstanden die over het spoor binnen vier uur te bereiken zijn met hogesnelheidstreinen te verbieden. Dit werd al snel afgewezen, omdat volgens staatssecretaris van Verkeer bepaalde gebieden geïsoleerd zouden raken en het limiet van vier uur in strijd zou zijn met de gelijkheid tussen de gebieden in Frankrijk. Er zitten heel wat haken en ogen aan de regeling, die dankzij de weerstanden, erg moeilijk van kracht komt. Er is namelijk niet alleen veel weerstand van de luchtvaartmaatschappijen en de rechtse politieke partijen. Ook komt er veel kritiek van de linkse partijen en organisaties. De 2,5 uur-variant is grotendeels onvoldoende beschreef Greenpeace in een rapport. De linkse partij La France Insoumise keurde de aanpassing ook af. “Als we de limiet van vier hadden gehandhaafd, zouden we de uitstoot met 33 procent hebben verminderd, wat Frankrijk zou hebben geholpen zijn klimaatambities te verwezenlijken en zijn de internationale verplichtingen na te komen”, zegt Kamerlid Mathilde Pinot. Het helpt ook niet mee dat de geschrapte binnenlandse vluchten wel zijn toegestaan, wanneer ze onderdeel zijn van internationale vluchten. Dit betekent in de praktijk dat de vluchten wel blijven bestaan, maar nu alleen als aansluiting worden verkocht… Frankrijk is overigens niet het eerste land dat korte vluchten wettelijk verbiedt. Zo schrapte de Oostenrijkse regering vorig jaar vluchten met bestemmingen die met treinen binnen drie uur te bereiken zijn. 

Dit komt hopelijk niet als een verrassing, maar zoals eerder vermeld, heeft de luchtvaartsector een enorme impact op de wereld. Naast de uitstoot van verschillende broeikasgassen, geven vliegtuigen ons ook enorm veel gezondheidsklachten door geluidsoverlast en luchtverontreiniging door fijnstof. Werkelijk waar, ook al is de luchtvaartregeling in Frankrijk nog niet helemaal goed uitgepakt, het is zeker goed begin. Misschien een goed idee voor Nederland om in de voetsporen te treden van Oostenrijk en Frankrijk en de luchtvaart te beperken. Met Schiphol als een van de grootste luchthavens van Europa, voornamelijk doordat Amsterdam vaak als transfer haven wordt gebruikt. Hierdoor wordt er extra vaak geland en opgestegen. Het gevolg: extra veel CO2- en fijn uitstoot boven Nederland. 

Kortom we kunnen wel proberen om in allerlei andere sectoren en industrieën de uitstoot te beperken, het gaat pas echt een verschil maken als we iets met de luchtvaart gaan doen. In plaats van de staat steunen (onterecht) te geven, is het slimmer om aan het klimaat te denken en duurzamer te investeren in andere reis transporten. Wat dacht je van ons Europese treinstelsel Interrail? Dat is ook nog eens veel leuker dan alleen maar in de wolken te zijn. Dus wat zeg je, ga jij deze zomer al met trein?