Greenwashing

Greenwashing, het is helaas geen term die aanduidt hoe je zo groen mogelijk kan wassen. Integendeel, met het in Nederlands vertaalde ‘groenwassen’ wordt dit verschijnsel bedoeld: bedrijven of organisatie die zich meer maatschappelijk verantwoord of duurzamer voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Dat is op zichzelf natuurlijk al vreselijk, maar het brengt ook schade aan bedrijven die wel écht goed bezig zijn (like GreenClean!😉). De sceptische consument verliest namelijk vaak het vertrouwen in alle bewegingen die beweren groen bezig te zijn. Negatieve opmerkingen zoals “Het is toch niet wat het lijkt” of “Het heeft geen zin” geven aan dat de motivatie verdwijnt voor een bewuster leven… Zeker wanneer je groen bezig denkt te zijn door klimaatneutraal te vliegen of een shirtje van biologisch katoen te kopen (of nog beter, vintage!😁). 

Veel bedrijven gebruiken duurzaamheid nu als een middel om hun producten beter te verkopen. Denk aan H&M of aan Zara, bedrijven die ‘duurzaam’ bezig zijn, maar ondertussen miljoenen verdienen aan fast fashion. Dit doen ze met vage duurzaamheidsclaims die dikwijls slecht zijn onderbouwd. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een onderzoek gestart naar misleidende claims in de sectoren energie, zuivel en kleding. Er wordt hier gestart omdat het duurzaamheidsaspect in deze sectoren voor consumenten een grote, belangrijke rol speelt bij het kopen. Het van belang dat consumenten de duurzaamheidsclaims kunnen vertrouwen en dat bedrijven met eerlijke claims geen onterechte concurrentie ondervinden van ‘greenwashing’ bedrijven. Zo bleek uit het onderzoek vorig jaar dat 42% van de milieuclaims gewoon niet kloppen. Tegen uitspraken die de suggestie wekken dat een onderneming groen bezig is, terwijl dit niet zo is, moet opgetreden worden. 

Het is daarom verstandig om niet alles als zoete koek te slikken, maar zelf op onderzoek te gaan! Check je bronnen en informatie die je voorgeschoteld krijgt. Wees kritisch. Dit kan je doen door even uit je bubbel te stappen en meerdere bronnen te zoeken van verschillende kanten. Maar geef de moed absoluut niet op! Er zijn nu meer dan ooit groene initiatieven en bewegingen ooit! Denk altijd aan het grote plaatje. Wil je de impact van de bio industrie verminderen, eet dan eens vegan ipv biologisch. Of wil je minder bijdragen aan fast fashion? Kijk dan eens op Vinted of bij je lokale vintage winkel in plaats van bij grote merken die beweren aan duurzaamheid mee te dragen. Dit kan natuurlijk best ook wel waar zijn, alleen neemt dat niet weg dat de bedrijven nog steeds bijdragen aan een groot probleem. 

Checklist bij het kopen bij duurzame bedrijven

  • Gaat de claim over hele product of over een deel van het product? Trap nergens zomaar in, maar doe altijd research. Staat het duidelijk beschreven wat het  duurzame beleid is? 
  • Is de duurzame uitspraak van een onderneming over wat het bedrijf daadwerkelijk al doet of wat het ‘wil’ gaan doen, zonder duidelijke beschrijvingen om dat te bewerkstelligen?
  • Wees alert bij vage woorden zoals eco, groen en fair. De woorden geven niet altijd duidelijk aan wat er mee bedoelt wordt. 
  • Vergelijk duurzame producten en diensten met elkaar, door de verschillen te bekijken is het makkelijker om voor jezelf de beste keuze te maken.
  • Let goed op de keurmerken om te beoordelen aan welke milieuvriendelijke eisen een bedrijf aan voldoet.
  • Simpel maar zeer doeltreffend: vraag om bewijs. Wil je zeker weten of je de duurzame keuze maakt? Vraag het bedrijf zelf of ze de claims kunnen bewijzen!

Check, check en check? Gefeliciteerd, de onderneming is hoogstwaarschijnlijk groen bezig! GreenClean is een duurzame webshop en wij proberen je zo veel mogelijk informatie te geven en transparant te zijn. Als je om een reden iets mist of iets afvraagt kan je altijd contact met ons opnemen! Mail dan even naar hoi@greenclean.nl en dan proberen wij zo snel mogelijk te reageren.